Seuramme tavoitteena on edistää retkeilyä ja luonnossa liikkumista sekä näihin liittyvää valistus- ja järjestötoimintaa Pohjois-Karjalassa jäsentensä ja muiden kansalaisten keskuudessa. Järjestämme retkiä pääasiassa lähiseuduille. Vuosittain teemme myös hiihto- ja patikointiretkiä Lappiin. Mikäli kiinnostusta ja lähtijöitä riittää, teemme joka toinen vuosi vaellus- ja kulttuurimatkan myös ulkomaille.

Seuran jäsenkirjeet, kummiseurojen (ViRet ja Länsi-Karjalan retkeilijät) toimintasuunnitelmat ja TRL:n tiedotteet löydät Tiedotteet -sivulta.

Karjalan retkeilijät

TOIMINTASUUNNITELMA 2024

YLEISTÄ

Vuosi 2024 on seuran 41. toimintavuosi. Vuosi on ensimmäinen, jolloin käytössä ovat seuran uusitut säännöt, jotka vaikuttavat lähinnä hallituksen kokoon ja sen jäsenten toimikausien pituuteen.

Toiminta noudattelee pääosin aiempien vuosien käytäntöä, retkiä järjestetään lähelle ja kauemmas. Suunnitelmassa kuvataan tapahtumia lähinnä otsikkotasolla ja niistä kerrotaan tarkemmin seuran nettisivuilla, sosiaalisessa mediassa ja jäsenkirjeissä tapahtumien ajankohtaistuessa. Hallitus järjestää tarpeen niin vaatiessa talkoita ja tapahtumia myös suunniteltujen tapahtumien lisäksi.

Seuran taloutta vahvistetaan entisestään.

Osassa tapahtumista on merkitty vastuuhenkilö, joka valmistelee ko. tapahtumaa ja tiedottaa siitä tarkemmin ilmoittautumisen lähestyessä.

Tammikuu

- Tutustumista talviverkotukseen Ukonjoen maisemissa; 6.-7.1., Reijo Ruokonen. SIIRRETÄÄN MYÖHEMMÄKSI.

- Lukupiiri, käsittelyssä Ukonjoki-kirja; 25.1. Juha Hämäläinen

Helmikuu

- Lumikenkäretki Joensuun lähistöllä (Kalliojärvi, Lykynlampi tms.) 17.2.

- Teatteri- tai konserttimatka lähikaupunkiin (Kuopio, Varkaus, tms) Heli Itkonen

Maaliskuu

- Jäähiihtoretki Höytiäisellä/ Hopealahdessa/ Onkilammella, viikolla 10 (perutaan huonon jäätilanteen vuoksi) ja               tilalle on suunniteltu hiihtoretki sunnuntaina 10.3. Mattisenlahden kyläladulle. Tuula Riikonen

- Hiihtoretki Vuokattiin viikolla 12. Reijo Ruokonen

Huhtikuu

- Kevätkokous ja pilkkikisa Ukonjoella, 6.-7.4. Hallitus

- Viron matka, Haapsalu ja ympäristö viikolla 17, 22-27.4.  Reijo Ruokonen

- Lähikävelyretki Joensuun seudulla 27.4. PERUTTU.

Toukokuu

Joulukuu

- ?

Vuoden 2023 toiminta

(Kuutamohiihto/hämärähyssy 21-22.1. Ukonjoella ei toteutunut.)

Lähiretki Kontiopoluilla kävelle tai lumikengillä helmikuussa. Ilmoittautuminen Arvolle

Sallan kansallispuistoon perinteinen hiihtoviikko 26.3.-2.4. Ilmoittautuminen Elselle

15.-16.4. Kevätkokous ja pilkkikisat / hiihtoretki Ukonjoen lähimaastoon. Mahdollisuus sään salliessa käydä Suomulla hiihtelemässä sunnuntaina. Ilmoittautuminen Helille

18.-21.5. Kummiseuraretki Nurmekseen (helatorstai), Hiidenportin kansallispuistoon Peura- ja Mujejärvelle. Majoitus Iso-Hirvas -kämpässä. Ilmoittautuminen Ilmolle

25.-28.5. Ukonjoen talkoot. Ilmoittautuminen Juhalle

10.5. Linturetki Hopealahteen. Ilmoittautuminen Juhalle.

17.6. Lähiretki,  uusi Kiehisen kierros Kolin kansallispuistossa. Ilmoittautuminen

22.-23.7. Suomun niittyjen heinätys, lakkaretki ja onkikilpailut Laaman kämpällä samana viikonloppuna.

3-6.8. Elotreffit Ukonjoella. Seuramme 40- vuotisjuhlaa ja Ukonjoen 75-vuotisjuhlaa vietämme 6.8.2023 Elotreffien yhteydessä. ilm. Juhalle 17.7. mennessä

28.8. Suomen luonnon päivän kävely/ sieniretki. Mahdollisesti Koli

9.9-16.9.2023 Sallatunturin kansallispuiston syysretkiviikko. Ilm. Juha Hämäläiselle kesäkuun loppuun mennessä. Ennakkomaksu 50 e.

23.- 24.9. Puolukkaretki Ukonjoella. ilm. Tuula Riikoselle 18.9. mennessä

7.10. lähiretki Kontiopoluille, vetäjä Arvo Åke.  Lähtö Jukolanportilta klo 9

Syyskokous ja pikkujoulu 11.11. 2023 klo 15 Joensuun Työväentalolla.

Pieni retki  esim. Kukkosensaaren kierros

Hallitus ottaa mieluusti vastaan palautetta ja ehdotuksia.

TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2022

Yleistä

Karjalan Retkeilijät ry on Suomen Retkeilyliiton (ent. Työväen retkeilyliiton) jäsenseura. Seuramme tavoitteena on edistää retkeilyä ja luonnossa liikkumista sekä tarjota näistä aiheista neuvontaa ja valistusta jäsenille ja muille kiinnostuneille. Retkiä järjestetään eniten lähiseuduille, mutta myös kauempiin kohteisiin. Vuosittain on tehty hiihto- ja patikointiretkiä Lappiin, toisinaan myös ulkomaisiin kohteisiin.

Seuran tukikohta on Retkeilyliiton hallinnoima Ukonjoen kämppä. Kämpän hoito on seuran vastuulla. Karjalan Retkeilijöillä on käyttöoikeus myös Laamankosken kämppään, joka on Pohjois-Karjalan Nuorten Puolesta ry:n hallinnoima. Seuralla on käytössä vene Pitkäjärvellä, Hukkalammella ja Suomunjärvellä.

KR:n kummiseuroja ovat Länsi-Karjalan ja Vihdin retkeilijät (ViRet). Seuramme jäseniä oli Viretin järjestämällä Torronsuon ja Liesjärven retkellä. Länsi-Karjalasta osallistuttiin Raattaman hiihtoviikolle.

Maksaneita jäseniä oli vuoden lopussa tarkistuksen jälkeen 177. Rekisteristä poistettiin maksamattomia jäseniä 10 henkeä. Uusia jäseniä liittyi vuoden mittaan 15, eronneita oli 9.

Hallinto ja talous

Seuran puheenjohtajana toimi Else Nevalainen ja varapuheenjohtajana Toivo Raassina. Sihteerinä oli helmikuusta eteenpäin Heli Itkonen, joka hyväksyttiin hallitukseen kevätkokouksessa aiemmin hallituksesta eronneen Jaana Juvosen tilalle. Muita jäseniä olivat Kari Kipponen, Ritva Lievonen, Johanna Naakka, Valde Piiroinen ja Arvo Åke. Hallitus kokoontui viisi kertaa. Liisi Juvonen toimi taloudenhoitajana ja jäsenrekisterin ylläpitäjänä, Ilmo Nousiainen retkivastaavana. Else Nevalainen ja Juha Hämäläinen olivat seuran edustajia Retkeilyliiton liittokokouksessa. Toiminnantarkastajat olivat Tuomas Kettunen ja Raimo Latja. Pohjois-Karjaan Nuorten puolesta -yhdistyksen hallituksessa jatkoi Arvo Åke seuran edustajana.

Seuran jäsenmaksu pidettiin ennallaan, 20 euroa aikuisilta ja 10 euroa lapsilta + liittymismaksu 10 e. Retket kustannettiin osallistujien voimin.

Tiedotus

Jäsenille lähetettiin kolme jäsenkirjettä, suurin osa sähköpostilla. Rekisterissä on 36 jäsentä ilman sähköpostiosoitetta. Heille jäsenkirjeet on postitettava. Tapahtumista tiedotettiin myös Retkeilijä-lehdessä ja seuran kotisivuilla https://karjalanretkeilijät.yhdistysavain.fi , erillisillä sähköposteilla sekä seuran Facebook-ryhmässä.

Tapahtumat

Tammikuuksi suunniteltu Ukonjoen hämärähyssy peruuntui mm. uudestaan pahentuneen koronatilanteen takia. Useimmat muut suunnitellut tapahtumat toteutuivat.

Elovaaran luontopoluille tehtiin lumikenkäretki helmikuussa. Ilmo oli vetäjänä, 5 osallistujaa. Lapalikolle oli pieni hiihtoretki Toivo Raassinan vetämänä, 4 osallistujaa.

Maaliskuussa pidettiin polttopuutalkoot Ukonjoella, osallistui 9 seuran jäsentä ja 3 ulkopuolista. 26.-27.3. oli kevätkokous ja pilkkikilpailut. Kokoukseen osallistui 11 henkeä. Pilkkikisan voitti uusi jäsen Ulla Nielsen. Kokouksessa pidettiin hiljainen hetki seuran pitkäaikaisen aktiivisen jäsenen ja kämppävastaavan Heikki Aaltosen muistolle. Heikki menehtyi joulukuussa 2021 nopeasti edenneeseen sairauteen.

Huhtikuun alussa tehtiin viikon hiihtoretki Raattamaan, Harrisaajon majalle. Osallistujia oli 8 henkeä omasta seurasta ja kaksi Länsi-Karjalan retkeilijää. Lisäksi kuusi seuran jäsentä hiihteli Ylläksellä. Toukokuussa Juha Hämäläinen veti pienen linturetken Hopealahdessa, mukana 11 osallistujaa. Pyöräilimme Niinivaaralta Hopealahteen kuuntelemaan alkukesän laulajia.

16.-18.5. pidettiin Ukonjoen talkoot Retkeilyliiton muonituksin. Osallistujia 15.

Retkeilyliiton 50-vuotisjuhlaan Vähäjärvellä osallistuivat Juha Hämäläinen ja Else Nevalainen. Juha palkittiin Liiton kultaisella ansiomerkillä. Hopeiset ansiomerkit oli anottu Toivo Raassinalle ja Arvo Åkelle. Ne luovutettiin heille elokuussa Örön retkellä.

Toukokuun lopussa oli VirRetin kummiseuraretki Liesjärven ja Torronsuon kansallispuistoon. 7 Karjalan retkeilijää osallistui.

Elsen järjestämä Kilpisjärven ja Lyngeninvuonon retki 10.-21.6. onnistui hienosti. Retkellä oli mukana 14 henkeä. Suomen puolella oltiin noin viikko Haltinmaa-majoituksessa ja sen jälkeen ajeltiin kolmeksi yöksi Lyngeninvuonolle, jossa majoituttiin Lyngseidetissa Magic Mountain Lodgessa. Kävelyitä tehtiin Suomen ja Norjan puolella uskomattomissa maisemissa - tunturissa, metsissä, jäätiköllä ja meren rannalla - vetäjinä Ilmo Nousiainen ja Alpo Juvonen. Jotkut kävivät myös tutustumassaTromssaan päiväseltään. Paluumatkalla yövyttiin vielä Konttaisella. Else kirjoitti matkasta jutun Retkeilijä-lehteen 2/ 2022.

Heinäkuussa osallistuttiin Patvinsuon kansallispuiston 40-vuotisjuhlaan Suomun opastuskeskuksen heinätystapahtumassa. Sanomalehti Karjalainen teki jutun tapahtumasta. Seuran jäseniä oli mukana 11. Karelia-soutuun osallistuminen peruuntui. Lakkaretki Ukonjoella toteutui 7 hengen voimin. Tänäkin vuonna suot notkuivat satoa.

Suunniteltu pyöräretki elokuussa Lieksasta Ukonjoelle ei toteutunut, mutta Liiton Elotreffeillä oli mukana 4 henkeä. Asko Kurki järjesti osallistujille naruntekokurssin.

Yksi vuoden kohokohtia oli Juhan järjestämä retki Saaristomerelle Suomen luonnon päivän tiimoilta 25.-28.8. Osallistujia oli 21. Kohteina olivat Teijon kansallispuisto, Rosala, Bengtskär ja Örö. Paikalliset oppaat kertoivat saarten ainutlaatuisesta luonnosta ja merkittävästä historiasta maanpuolustuksen linnakkeina. Koimme monenlaisia mieleenjääneitä hetkiä loppukesän helteessä. Arvo Åkelle ja Toivo Raassinalle luovutettiin Suomen retkeilyliiton hopeiset ansiomerkit. Heli kirjoitti pienen jutun Retkeilijään 2/2022.

Syyskuun patikalle Varkhanmukkaan osallistui kolme henkeä. Ajankohta lähes heti Saaristomeren matkan jälkeen varmaankin verotti osallistujia.

Kansainvälisen retkeilyviikon aikaan 22.-23.9. Ukonjoen puolukkaretkelle osallistui 9 henkeä. Syyskuussa pidettiin myös saunaremonttitalkoot. Toivo Raassina, Arvo Åke, Valde Piiroinen ja Liisi Juvonen uusivat Ukonjoen saunan lattian ja lauteet.

Lokakuussa käytiin päiväretkellä patikoimassa Punkaharjun puulajipuistossa ja tutustuttiin Rajavaarassa Nousiaisten suvun museotaloon. Retken lopuksi ruokailtiin ja saunottiin Airi Syrin vuokramökillä. Maisemiin tekee mieli palata vielä uudestaan! Pieni kertomus lähetettiin Retkeilijä-lehteen 1/2023.

19.-20.11. pidettiin syyskokous ja pikkujoulu Ukonjoella. Osallistujia oli 13. Runsaista pikkujoulutarjoiluista huolehti päävastuullisena Else muutaman muun avustamana.